Code geel in je organisatie, en nu?

Code geel in je organisatie, en nu?

Wist u dat veel werknemers regelmatig code geel ervaren? Ze zitten vast in zichzelf of in hun werk en hebben dat niet in de gaten. Er is geen KNMI die op tijd waarschuwt. De uitputtingsslag die voorafgaat aan een burn-out, code rood, wordt vaak niet opgemerkt.

Code geel

De regen komt met bakken uit de hemel, we voelen de kou op ons gezicht. Door de harde windstoten horen we nu de kwetterende vogels en de knisperende bladeren niet meer. De koeien in het weiland staan met hun kont naar de regen. We ontwijken plassen en trekken onze capuchon wat strakker aan. ‘Code geel, wees alert’ zegt het KNMI. Het weer is het probleem niet, daar kunnen we ons op kleden.

Naast me loopt Marleen, 44 jaar oud, ze heeft net een nieuwe baan, is geprikkeld en slaapt slecht. Ze heeft veel aan haar hoofd waar ze zich druk over maakt. Veel van haar nieuwe collega’s heeft ze door Corona nog nooit gezien. Ze geeft haar leven een 5, code geel. Ze maakt met mij een afspraak, om erger te voorkomen.

Drukte en chaos

Marleen doet de buitenwereld graag geloven dat het goed met haar gaat. Haar eenzaamheid, angst en verdriet uit het verleden stopt ze weg achter het perfecte plaatje van online thuiswerken. Haar wens is om meer in balans te zijn, bij zichzelf te kunnen blijven ondanks de drukte en chaos in haar nieuwe baan. We gaan samen aan de slag op zoek naar antwoorden. Die zitten net als bij ieder ander mens in haarzelf. Ze ontdekt al struinend in het groen haar energiegevers, waarden, talenten en hulpbronnen. Ze leert emoties toe te laten en ervaart dat haar brein regelmatig tijd nodig heeft om te resetten. En dat de natuur daarbij helend is.

Wat is je missie?

In de derde wandeling vertelt Marleen over een vervelend voorval met een collega, bang om afgewezen te worden. Ik besluit een NLP-oefening te doen, de 6 (neuro) logische niveaus van Dilts en Bateson. Ik werk graag met dit model omdat het veranderen, leren en communiceren inzichtelijk maakt.

We staan op een overgang van bos naar geurend grasland en Marleen zet steeds een stap voorwaarts in het gras. Ze vertelt over het gedoe met haar collega en geeft er een beschrijving van:

  • de omgeving
  • haar gedrag
  • de vaardigheden die ze inzet ( afwachten, pleasen)
  • de overtuigingen (Ik ben niet goed genoeg, anderen doen het perfect, ik hoor er niet bij)
  • haar rol/identiteit (grijze muis).

Tenslotte komen we uit bij de stap naar haar missie: ‘Niemand is op de wereld om een grijze muis te zijn. Iedereen is er om te groeien en te bloeien’. ‘Waarom ben jij op de wereld?’ vraag ik. Even is er verwarring en zoekt Marleen naar woorden. Ze probeert net zo lang totdat ze zeker is van haar missie: ‘Ik ben op de wereld om mezelf te zijn, te zorgen voor anderen en een bijdrage te leveren aan een duurzame wereld.’  De zon schijnt in haar gezicht terwijl ze haar missie een aantal keren luid en duidelijk met veel zelfvertrouwen uitspreekt. Ze straalt.

We lopen alle niveaus van Dilts en Bateson op het pad weer terug, passend bij haar nieuwe missie. Haar rol (inspirator), overtuigingen (Mijn mening telt, ik heb veel kennis, ik mag fouten maken), vaardigheden, gedrag en ten slotte de omgeving. Marleen is heel verbaasd hoe anders ze denkt,  voelt en zich gedraagt met dit duidelijke levensdoel. Het voorval met de collega lijkt opeens heel klein.

Voor Marleen is er nu werk aan de winkel. Gemiddeld duurt het 66 dagen om een nieuw patroon in te slijten. Dat geldt ook voor een missie.

Aan het eind van het coachtraject geeft Marleen zichzelf een 8, ze is rustiger en kan veel meer relativeren. Ze maakt regelmatig een lunchwandeling met haar nieuwe collega’s om ze beter te leren kennen. Er is emotionele steun en erkenning. Marleen is nu blij met haar nieuwe baan die ze als maatschappelijk relevant ervaart, helemaal passend bij haar missie.

Code groen in een organisatie

Organisaties willen graag betrokken werknemers die intrinsiek gemotiveerd zijn en commitment tonen. Een werknemer die goed in zijn vel zit telt voor twee.

Ook organisaties hebben een visie en missie. Wat zou het fijn zijn als iedere werknemer zijn of haar missie duidelijk heeft en weet of deze past bij de organisatie. Het helder krijgen van mismatches kan ertoe bijdragen dat code geel op tijd opgemerkt wordt en kan worden aangepakt. Een missie geeft verder antwoorden op vragen als:

  • Waarom is het belangrijk dat ik er ben?
  • Met wie voel ik verbinding?
  • Welke bijdrage lever ik aan het grote geheel?

Wandelen in de natuur is hiervoor het perfecte platform. Steeds meer onderzoeken tonen aan hoe goed groen mensen doet (zie bijv. www.agnesvandenberg.nl). Het model van Dilts en Bateson kan helpen om de missie scherp te krijgen en als een innerlijk kompas te gebruiken. Zo biedt wandelcoaching letterlijk en figuurlijk een brug naar code groen.

Gerelateerde blogs

Deel dit verhaal

Recente berichten

Tags

Auteur

Elmie Zandbergen