Wat is wandelcoaching?

Bij wandelcoaching word je gecoacht terwijl je buiten aan het wandelen bent. Dit gebeurt meestal in de natuur of een park. Dat wat je onderweg ziet en tegenkomt kan daarbij gebruikt worden als input om inzicht te krijgen in je coachvraag of als oplossingsrichting.

Andere termen die voor deze vorm van coaching gebruikt worden, zijn buitencoaching, natuurcoaching of outdoorcoaching.

Wat zijn de voordelen van wandelcoaching?

De voordelen van wandelcoaching ten opzichte van andere vormen van coaching zijn:

Buiten zijn praat makkelijker

Als je tegenover elkaar op een stoel zit kijk je elkaar de hele tijd aan. Als je wandelt is dat minder. Daardoor zijn mensen vaak opener. Het is ongedwongener en een stilte is minder ongemakkelijk.

Natuur verdiept coachingsgesprek

Het landschap, het seizoen, de vegetatie en het weer zijn voorbeelden van symbolen en metaforen die een extra dimensie geven aan het coachingsgesprek. Bij wandelcoaching worden alle zintuigen geprikkeld wat tot sterkere inzichten kan leiden. Voor de coach beidt de natuur ook veel extra aankopingspunten voor oefeningen.

Natuur biedt ankerpunten

Als je wandelt ben je steeds op een andere plek. De plek waar je bent als je een belangrijk inzicht opdoet of een belangrijke beslissing neemt blijft je vaak bij en verankert daardoor dieper in je brein.

Door te bewegen kom je in beweging.

Veel mensen met een coachvraag zitten vaak in hun hoofd. Ze piekeren veel. Door actief buiten te zijn ga je meer uit je hoofd, betrek je veel meer zintuigen en wordt het voor veel mensen makkelijker om ook echt te voelen.

Natuur zorgt voor positieve gevoelens

Uit onderzoek blijkt dat een bezoek aan de natuur leidt tot een vermindering van pijn en negatieve emoties zoals boosheid, vermoeidheid en somberheid en tot een toename van positieve gevoelens en energie.

Natuur verbetert cognitief functioneren

Ander wetenschappelijk onderzoek laat zien dat contact met de natuur een gunstige invloed heeft op ‘hogere’ cognitieve functies die bijvoorbeeld nodig zijn om te plannen, problemen op te lossen en impulsen te beheersen. Functies die belangrijk zijn als je ergens mee worstelt.

Bewegen is gezond

Als je veel beweegt, raken je spieren, longen, hart en bloedvaten eraan gewend om te werken. Je voelt je lichamelijk en psychisch fitter en je hebt meer energie. Bewegen is goed voor je bloeddruk en cholesterol, je kan beter ontspannen, hebt minder last van stress en werkt goed tegen somberheid, depressie en angst.

Frisse lucht en daglicht zijn gezond

Helaas is de lucht binnen vaak ongezond. En in de stad ook nog eens buiten. Daarbij ontbreekt het in veel ruimtes aan voldoende daglicht. Frisse lucht en daglicht zijn belangrijk en zijn ruimschoots aanwezig tijdens het wandelcoachen. En vitamine D maakt je lichaam aan als het in contact komt met zonnestralen.

De enige footprint is de afdruk in het zand

Omdat de coaching buiten en niet binnen in een kantoor plaatsvindt, is de ecologische voetafdruk nul.

Wat zijn de nadelen van wandelcoaching?

De volgende nadelen kunnen ervaren worden:

Afleiding

Niet iedere plek is even geschikt voor wandelcoaching. De stad of andere plekken waar het druk is kunnen erg afleidend zijn voor klant of coach. Sommige mensen vinden ook een natuurlijke omgeving te veel afleiden, zoals een voorbijganger, waardoor ze zich minder goed kunnen concentreren.

Het weer

Wandelcoaching met kou of regen klinkt voor veel mensen niet aantrekkelijk. Goede kleding kan dit nadeel grotendeels voorkomen. Verder is het goed om te weten dat het maar zelden gebeurt dat het een volledige coachingssessie met bakken uit de lucht komt. En wist je dat een ervaring of inzicht nog intenser kan zijn als je die onder extreme weersomstandigheden had? Zo zegt hoogleraar Agnes van den Berg: “‘Als de natuur een beetje weerstand geeft, dan krijg je het idee dat je iets overwonnen hebt als je het slechte weer trotseert, dat werkt psychologisch heel goed.”

Neem contact op

Wat is wandelcoaching?

Bij wandelcoaching word je gecoacht terwijl je buiten aan het wandelen bent. Dit gebeurt meestal in de natuur of een park. Dat wat je onderweg ziet en tegenkomt kan daarbij gebruikt worden als input om inzicht te krijgen in je coachvraag of als oplossingsrichting.

Andere termen die voor deze vorm van coaching gebruikt worden, zijn buitencoaching, natuurcoaching of outdoorcoaching.

Wat zijn de voordelen van wandelcoaching?

De voordelen van wandelcoaching ten opzichte van andere vormen van coaching zijn:

Buiten zijn praat makkelijker

Als je tegenover elkaar op een stoel zit kijk je elkaar de hele tijd aan. Als je wandelt is dat minder. Daardoor zijn mensen vaak opener. Het is ongedwongener en een stilte is minder ongemakkelijk.

Natuur verdiept coachingsgesprek

Het landschap, het seizoen, de vegetatie en het weer zijn voorbeelden van symbolen en metaforen die een extra dimensie geven aan het coachingsgesprek. Bij wandelcoaching worden alle zintuigen geprikkeld wat tot sterkere inzichten kan leiden. Voor de coach beidt de natuur ook veel extra aankopingspunten voor oefeningen.

Natuur biedt ankerpunten

Als je wandelt ben je steeds op een andere plek. De plek waar je bent als je een belangrijk inzicht opdoet of een belangrijke beslissing neemt blijft je vaak bij en verankert daardoor dieper in je brein.

Door te bewegen kom je in beweging.

Veel mensen met een coachvraag zitten vaak in hun hoofd. Ze piekeren veel. Door actief buiten te zijn ga je meer uit je hoofd, betrek je veel meer zintuigen wordt het voor veel mensen makkelijker om ook echt te voelen.

Natuur zorgt voor positieve gevoelens

Uit onderzoek blijkt dat een bezoek aan de natuur leidt tot een vermindering van pijn en negatieve emoties zoals boosheid, vermoeidheid en somberheid en tot een toename van positieve gevoelens en energie.

Natuur verbetert cognitief functioneren

Ander wetenschappelijk onderzoek laat zien dat contact met de natuur een gunstige invloed heeft op ‘hogere’ cognitieve functies die bijvoorbeeld nodig zijn om te plannen, problemen op te en impulsen te beheersen. Functies die belangrijk zijn als je ergens mee worstelt.

Bewegen is gezond

Als je veel beweegt, raken je spieren, longen, hart en bloedvaten eraan gewend om te werken. Je voelt je lichamelijk en psychisch fitter en je hebt meer energie. Bewegen is goed voor je bloeddruk en cholesterol, je kan beter ontspannen, hebt minder last van stress en werkt goed tegen somberheid, depressie en angst.

Frisse lucht en daglicht zijn gezond

Helaas is de lucht binnen vaak ongezond. En in de stad ook nog eens buiten. Daarbij ontbreekt het in veel ruimtes aan voldoende daglicht. Frisse lucht en daglicht zijn belangrijk en zijn ruimschoots aanwezig tijdens het wandelcoachen. En vitamine D maakt je lichaam aan als het in contact komt met zonnestralen.

De enige footprint is de afdruk in het zand

Omdat de coaching buiten en niet binnen in een kantoor plaatsvindt, is de ecologische voetafdruk nul.

Wat zijn de nadelen van wandelcoaching?

De volgende nadelen kunnen ervaren worden:

Afleiding

Niet iedere plek is even geschikt voor wandelcoaching. De stad of andere plekken waar het druk is kunnen erg afleidend zijn voor klant of coach. Sommige mensen vinden ook een natuurlijke omgeving te veel afleiden, zoals een voorbijganger, waardoor ze zich minder goed kunnen concentreren.

Het weer

Wandelcoaching met kou of regen klinkt voor veel mensen niet aantrekkelijk. Goede kleding kan dit nadeel grotendeels voorkomen. Verder is het goed om te weten dat het maar zelden gebeurt dat het een volledige coachingssessie met bakken uit de lucht komt. En wist je dat een ervaring of inzicht nog intenser kan zijn als je die onder extreme weersomstandigheden had? Zo zegt hoogleraar Agnes van den Berg: “‘Als de natuur een beetje weerstand geeft, dan krijg je het idee dat je iets overwonnen hebt als je het slechte weer trotseert, dat werkt psychologisch heel goed.”