Hooggevoeligheid en werk

Hooggevoeligheid en werk

Ik wist niets van hooggevoeligheid. Als kind noemde ze me soms verlegen, de kat uit de boom kijkend. Ik voelde stemmingen feilloos aan, was loyaal, perfectionistisch, op het faalangstige af.

Toen ik voor mijn opleiding Coaching en Counselling zelf bij een coach kwam, vroeg ze naar mijn gevoeligheid. In mijn familie kon ik zo wat hooggevoelige mensen aanwijzen, maar wat vond ik het lastig om dat stuk van mezelf te accepteren. Inmiddels heb ik daar flink wat stappen in gezet en kan ik met een liefdevolle blik naar mezelf kijken. Ik ben niet de enige, ook in mijn praktijk kom ik veel hooggevoelige of hoogsensitieve mensen tegen.

Hoe herken je hooggevoeligheid?

Bij het opleidingsinstituut & Kenniscentrum Hooggevoelig Heel Gewoon, leerde ik een aantal kenmerken.

Positieve kenmerken:

  • Gevoelig, empathisch
  • Diep geraakt worden
  • Goed kunnen luisteren
  • Details kunnen waarnemen
  • Creatief in denken en doen
  • Sterk rechtvaardigheidsgevoel
  • Trouw en verantwoordelijk

Negatieve kenmerken:

  • Stressgevoelig
  • Prikkelbaar, vermijdend
  • Gevoel ‘anders’ te zijn
  • Moeite met conflicten
  • Moeite met incongruentie
  • Energieprobleem, sneller vermoeid
  • Zichzelf wegcijferen

Hooggevoelig en vastgelopen op het werk

Mark is bij me in begeleiding omdat hij is vastgelopen op zijn werk en met een burn-out thuis zit. Als hooggevoelige werknemer heeft hij een groot plichtsbesef, verantwoordelijkheidsgevoel en veel aandacht voor zijn collega’s. Hij wordt zeer gewaardeerd in het bedrijf waar hij werkt. Als valkuilen benoemt hij zijn perfectionisme, behoefte aan waardering en zijn bescheidenheid. Hij heeft te weinig rust genomen, is overprikkeld geraakt en nu volledig uitgeblust. Mark hangt zijn hooggevoeligheid liever niet aan de grote klok in het bedrijf waar hij werkt. Hij heeft veel moeite met het accepteren van wie hij is. Als kind heeft hij zichzelf aangeleerd ‘gewoon’ te doen en heel hard te werken. Nu zitten zijn oude conditioneringen hem in de weg.

Hooggevoeligheid is geen aandoening maar een karaktereigenschap

Eén op de vijf mensen wordt geboren met hooggevoeligheid. Het is geen aandoening maar een karaktereigenschap. Er zijn evenveel mannen als vrouwen met deze eigenschap en het is erfelijk. Men spreekt ook wel van hoogsensitiviteit of HSP, ‘hoog sensitief persoon’. Een HSP is gevoeliger voor prikkels dan de meeste mensen. Daardoor ziet en voelt hij of zij vaak meer dan anderen. Daarnaast worden prikkels en informatie ook grondiger en dieper verwerkt, waardoor een HSP meer tijd nodig heeft.

Hooggevoeligen lijken op zeilboten

Mark vertelt, terwijl we wandelen over de heide, dat hij soms zoveel intense emoties heeft dat hij zich daarvoor schaamt op zijn werk. We staan stil bij een vijver. Ik vraag Mark 360 graden te draaien en te benoemen wat hij ziet. Daarna vraag ik hem een metafoor te kiezen voor hoe hij zich zou willen voelen. Hij wijst naar het rimpelloze water van het vennetje. Het staat voor hem symbool voor rust, ruimte en ontspanning. Dan vraag ik Mark een steen te pakken en in het water te gooien. We kijken naar de kringen die op het water ontstaan. Ik gebruik de bekende metafoor van een boot. Stel je voor dat iedereen een boot is op het water. Grote boten merken niets van een rimpeling op het water. Hooggevoeligen lijken op zeilboten, ze merken veel meer van alle dagelijkse trillingen en prikkels om hen heen. In stilte lopen we verder en genieten van het weidse landschap.

Tips voor hooggevoeligen

Mark gaat in de loop van de wandelsessies zijn hooggevoeligheid steeds meer herkennen en erkennen. Hij gaat anders denken over zichzelf en daardoor ook anders doen. We maken samen een dagritme, uitgewerkt van uur tot uur, met een gezonde afwisseling tussen inspanning en ontspanning. Mark gebruikt dit een aantal weken en merkt dat zijn energie langzaam terugkomt.

Wat kun je als hooggevoelige zelf doen om je energie op peil te houden?

  • Zorg in het ritme van de dag voor een gezonde afwisseling tussen inspanning en ontspanning. Liever veel korte pauzes dan één lange.
  • Ga regelmatig doelloos wandelen, het liefst in het groen, om te aarden en weer op te laden.
  • Sluit dagelijks regelmatig je ogen, ga naar je binnenste en voel hoe het met je gaat en wat je nodig hebt.
  • Word je bewust van welke mensen en activiteiten je energie kosten en welke je energie geven (energievreters en energiegevers).
  • Kies een werkplek zonder energievreters om je heen.
  • Vraag hulp aan je collega’s.
  • Ga douchen als je thuiskomt. Alles is energie. Thuis is de bedoeling dat je oplaadt. Spoel het werk van je af.
  • Geef duidelijk je grenzen aan. Vriendelijk NEE zeggen tegen een ander is vaak JA zeggen tegen jezelf.

Hoe gaat het inmiddels met Mark? Hij is weer volledig aan het werk, zit lekker in zijn vel en zet zijn hooggevoeligheid bewust in als talent.

Herken je jezelf of een medewerker in dit verhaal en wil je met hooggevoeligheid aan de slag? Maak dan een afspraak met één van de wandelcoaches bij jou in de buurt. www.wandelcoaches.nl

Gerelateerde blogs

Deel dit verhaal

Recente berichten

Tags

Auteur

Elmie Zandbergen