Ervaar het natuureffect

Ervaar het natuureffect

Doel oefening

Je ervaart rust en profiteer ten volle van het gezonde effect van de natuur.

De theorie

Bewegen is gezond, zeker als je dat in de natuur doet. Wat zijn die gezonde effecten van de natuur? Wat doen planten en bomen met ons?

Zo werkt het: de eindeloze herhaling van hetzelfde patroon, zgn fractals, maken dat je hersenen herstellen en tot rust komen. Planten en bomen scheiden geurstoffen uit, fytociden. Ze verminderen stress, verlagen je bloeddruk en stimuleren je afweersysteem. De gronderige, aardse geur van bodem is de geur van onschadelijke bodembacteriën en schimmels. Ze verbeteren je afweersysteem en je maakt meer feelgood-hormonen.

Omschrijving

  • Ga naar het bos, een park of gewoon je tuin. Laat je telefoon thuis of uit
  • Sta eens stil bij hoe je je voelt: ontspannen, gehaast, stress? Waar voel je het in je lijf?
  • Vertraag dan je pas (als je wil, kan je op blote voeten gaan lopen)
  • Blijf af en toe staan om de omgeving met al je zintuigen in je op te nemen
  • Adem de frisse lucht diep in. Wat voel je als je de geur van aarde, het bos ruikt?
  • Voel en ruik de bladeren, het gras, de naalden en bast van een dennenboom
  • Zoek een rustig plekje om te zitten of liggen. Maak contact met de aarde, het gras of het zand (vies worden mag!)
  • Kijk naar de wolken en de lucht, de rimpels op het kabbelende water of hoe de takken van een boom zich splitsen
  • Kijk van dichtbij naar de nerven van een blad of de blaadjes van een bloem en merk de patronen op. Al snel zul je overal patronen in ontdekken

Merk op hoe je je nu voelt. Merk je hoe de geuren en fractalpatronen in de natuur je een ontspannener gevoel geven? Als je ziet hoeveel in de wereld om je heen een patroon volgt, ga je met ontzag en verwondering naar de wereld kijken. Dat zal je niet alleen blij, maar ook rustig maken.

Tip

Lees het blog “Zo gezond is de natuur

Benodigdheden

Jezelf

Locatie

Natuur van jouw keuze: bos, natuurgebied of je eigen tuin

Aantal mensen

Jij alleen

Tijdsduur

minimaal 30 minuten

Tenslotte

Bekijk voor meer oefeningen ons overzicht van oefeningen waar je zelf mee aan de slag kan gaan. Wil je daar liever begeleiding bij of meer de diepte in? Neem dan contact op met een gecertificeerde wandelcoach bij jou in de buurt.

Gerelateerde oefeningen

Deel deze oefening

Recente oefeningen

Tags

Auteur