Hoe doet de natuur dat?
Hoe doet de natuur dat?
Jantje Beton en IVN Natuureducatie roepen leerkrachten al sinds 2016 op om (ook) naar buiten te gaan op de Nationale Buitenlesdag. In 2023 staat de Nationale Buitenlesdag dinsdag 4 april op de agenda.
Buitenles blijkt niet alleen goed te zijn voor de leerprestaties van kinderen, maar zij vinden het ook nog eens heel leuk en gedragen zich beter in de klas. Dat is dan natuurlijk weer prettig voor de leerkracht en de andere leerlingen.
Leren van de natuur
Leerkrachten, maar ook ouders, kunnen gebruik maken van een databank met 150 opdrachten, te vinden op www.buitenlesdag.nl/buitenlessen. Een van de thema’s die daarin aan de orde komt is, naast taal, rekenen, techniek enz., het thema natuur. Binnen dat thema is een van de opdrachten: ‘Hoe doet de natuur dat?’ Centraal staat daarbij het leren van de natuur, kijken naar hoe de natuur dingen aanpakt en dit vertalen naar oplossingen voor zaken waar mensen tegenaan lopen.
Tijdens wandelcoach gesprekken vervult de natuur vaak de functie van spiegel. Ook bomen vervullen voor mensen regelmatig deze rol. Als het gaat om een werksituatie is in de natuur heel goed zichtbaar te maken hoe bijvoorbeeld teamverhoudingen in elkaar zitten. In welke boom herkent de client zich bijvoorbeeld c.q. welke spreekt hem aan? Hoe verhoudt die boom zich tot de omgeving, welke plek neemt deze boom in het geheel in? Wat zegt dit de client kijkend naar zijn werksituatie en welke mogelijkheden ziet hij voor zichzelf om een andere plek in te nemen in het geheel en welke invloed heeft dat op hoe hij zich voelt?
Andere perspectieven
Uiteraard biedt ieder jaargetijde andere perspectieven en kan een situatie er in de herfst totaal anders uitzien dan in de lente en daardoor andere associaties oproepen. Ieder seizoen kan ons zodoende een andere les bieden.
Het jaargetijde waar wij momenteel inzitten, de lente, is de tijd waarin dingen tevoorschijn komen en daar past de volgende oefening mooi bij.
Lente-oefening
Tijdsduur 15 minuten (bron: Bureau Boslucht/ Het Coach Bureau)
De opdracht: kijk eens om je heen. Het is lente, de bomen en planten staan in knop of in de bloesem. Iets wil tevoorschijn komen, tot bloei komen. Er staat iets nieuws te gebeuren.
- Wat gaat of mag er bij jou tot bloei komen?
Zoek iets in de natuur dat je aanspreekt, bijvoorbeeld een kastanje knop, andere bomen of planten in knop, varens die zich willen ontrollen, vogels die nesten bouwen, jonge dieren enz.
- Wat symboliseert dit voor jou?
- Wat wil jij in jouzelf/ jouw leven tot bloei laten komen?
- Waarom juist dat?
- Wat levert het je op wanneer jij daarmee aan de slag gaat en hoe voel jij jezelf dan?
- Wat voor nieuwe deuren zou dit openen?
Terwijl de kinderen op onderzoek zijn naar het antwoord op de vraag: ‘Hoe doet de natuur dat?’ kunnen ouders nadenken over de antwoorden die zij zichzelf geven op de vragen van de lente-oefening. Samen naar buiten biedt op die manier iedereen nieuwe inzichten en energie.