Koester de leerkracht
Koester de leerkracht
Vandaag is het de internationale dag van het onderwijs, in 2019 ingesteld door de Verenigde Naties.
Onderwijs geven is geweldig. Helaas is het ook een zware baan. Veel leerkrachten kampen met burn-out klachten. Volgens de cijfers van het CBS heeft 1 op de 5 medewerkers in het onderwijs een burn-out. Onderwijs scoort hiermee het hoogst van alle beroepsgroepen.
Onderwijs voor iedereen met energieke en passievolle docenten lijkt zo vanzelfsprekend. Elke leerkracht probeert een bijdrage te leveren aan een duurzame ontwikkeling van kinderen. Als beroepsgroep proberen we een leven lang leren te stimuleren.
Maar kwalitatief goed onderwijs voor iedereen is nog niet zo eenvoudig. Ik weet dit uit eigen ervaring. Ook in de media wordt dit meermaals bevestigd.
Ook jij kent vast wel mensen die werken binnen het onderwijs. Ook zij zijn ongetwijfeld ooit begonnen als bevlogen en betrokken docenten begonnen. Ambitieus vanuit de gedachte dat onderwijs verschil maakt in het leven van leerlingen.
Werken met kinderen geeft plezier. Uit de kerntaak, het lesgeven met de nadruk op geven, wordt voldoening gehaald. De administratie, de vergaderingen, de verantwoordelijkheid en de vele piekmomenten worden echter vaak als last ervaren en verhogen de werkdruk. Ook Corona en de lerarentekorten helpen niet mee om mentaal fit te blijven.
Onderzoekers van de Nyenrode Business Universiteit hebben onderzoek gedaan naar de relatie tussen werkhouding en burn-out onder docenten in het primair onderwijs. En wat blijkt? Ze ontdekten dat des te meer autonomie docenten opeisen en des te meer vrijheid ze nemen, des te kleiner de kans op een burn-out.
De toekomst heeft het onderwijs nodig, het onderwijs is onze toekomst. Laten we er voor zorgen dat onze docenten mentaal fit blijven. Koester het welzijn van docenten zodat ze passievol kunnen blijven werken in het onderwijs. Meer ruimte geven helpt. Laat ze hun eigen pad kunnen lopen. Ook letterlijk. Soms is even naar buiten, een frisse neus halen, al genoeg. Aandacht geven helpt. Laat ze regelmatig met iemand sparren over de vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Meer aandacht, ruimte en autonomie leidt tot meer veerkracht. Door de leerkracht te koesteren, investeren we in onze toekomst.
Werk je in het onderwijs en loop je vast? Er is altijd een gecertificeerde wandelcoach bij jou in de buurt, bijvoorbeeld in Alkmaar, Den Haag, Rotterdam, Enschede of Apeldoorn.